logo anildarya

چابهار نقطه اتصال تجارت آسیای میانه و مرکزی

چابهار نقطه اتصال تجارت آسیای میانه و مرکزی
207
1 جولای 2023

چابهار نقطه اتصال تجارت آسیای میانه و مرکزی است

به نقل از ایسنا؛ امیر مقدم در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای منطقه آزاد اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت خدادادی و موقعیت ژئوپولیتیکی چابهار، این بندر می‌تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شود و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد. در طول یک سال گذشته، روسیه با ۲.۷ میلیارد دلار بزرگترین سرمایه‌گذار در ایران بوده و در ۲ طرح نفتی سرمایه‌گذاری کرده است. با توجه به عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال-جنوب، سال پیش‌رو می‌تواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد. برای توسعه ارتباطات ایران و روسیه، محورهای مختلفی وجود دارد که بهترین آن در شرایط فعلی می‌تواند فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب باشد.

امیر مقدم تصریح کرد: روسیه به دنبال ایجاد یک کریدور برای اتصال به بازارهای مهم مانند هند و شرق آسیا از طریق چابهار است. همچنین، تلاش‌های روسیه برای اتصال بندر آستاراخان به چابهار از طریق انزلی را به منظور کوتاه کردن مسیر معمولی کانال سوئز برجسته کرده است. جنوب و شرق آسیا در ذهنیت چابهار حضور دارند. علاوه بر هند و روسیه و کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به دنبال ورود به بازارهای کشورهای آسیای میانه از طریق چابهار هستند و تلاش می‌کنند از مزیت‌های کریدور جنوب به شمال بهره‌برداری کنند. همچنین، ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عمده‌ای در کشورهای آفریقایی داشته است، نیز به دلیل نیاز به حضور در این منطقه و دسترسی مناسب به این بازارها، به چابهار توجه ویژه‌ای داشته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در نهایت، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا برای ورود به بازار روسیه و شرق اروپا، به طور ویژه بر روی مسیر ترانزیتی چابهار حساب باز کرده‌اند. تجار و تولیدکنندگان اروپایی نیز به منظور حضور در قلب بازار بزرگ آسیای شرقی و حتی جنوب آسیا، به یک هاب تولید، توزیع و ترانزیتی نیازمند هستند و چابهار می‌تواند این نقش را به عنوان یک هاب مرکزی برای آن‌ها بازی کند.

چین به چابهار می‌آید

وی گفت: یکی از شرکای تجاری ایران در توسعه بندر چابهار، چین است. چین که تمرکز خود را بر توسعه بندر گوادر پاکستان دارد، همچنین به چابهار و حضور ایران در چارچوب طرح یک کمربند-یک جاده توجه می‌کند. پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما که به عنوان نخستین خط در بندرعباس تخلیه می‌شوند، همراه با خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار و همچنین قرابت دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور، احتمال سرمایه‌گذاری بیشتر چین در این بندر را تقویت کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، چین قصد ورود به ایران برای توسعه بنادر مکران را دارد و مذاکراتی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: با تشکیل دولت سیزدهم و تلاش برای اجرای توافقنامه همکاری، سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های حمل و نقل دریایی، راه‌آهن و ساخت اسکله در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اتصال بندر چابهار و جاسک به بندر گوادر پاکستان از طریق خط ریلی شرق به غرب، به عنوان یکی از مفاد توافقنامه ایران و چین، نشان دهنده تبدیل چابهار به ایستگاه ابتکاری طرح یک کمربند-یک جاده است. ادامه داد: کارشناسان معتقدند چین، به منظور کسب رتبه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در رقابت با آمریکا، به تسلط بر راه‌های ابریشمی توسط راه‌های حمل و نقل علاقه‌مند است.

وی بیان کرد: قرار گرفتن چابهار در محل تلاقی کریدورهای ترانزیتی جهان و واقع شدن در مسیر دسترسی به آب‌های آزاد برای کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان، و داشتن عنوان چهارمین بندر مهم تجاری ایران از نظر مساحت و پسکرانه پس از بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و امیرآباد از جمله ویژگی‌هایی است که جذابیت سرمایه‌گذاری سایر کشورها را به خود جلب کرده است.

مقدم افزود: از طرفی، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا برای ورود به بازار روسیه و شرق اروپا، توجه ویژه‌ای به مسیر ترانزیتی دریایی چابهار داشته و در صورت تحقق این امر، زمینه‌ای برای توسعه دریامحور فراهم خواهد شد.

منبع: نخستین پایگاه اطلاع رسانی بندری و دریایی ایران

مطالب مرتبط
حذف ایران از چرخه ترانزیت با افزایش عوارض 23 نوامبر 2023

حذف ایران از چرخه ترانزیت با افزایش عوارض

افزایش عوارض، سبب افزایش هزینه ترانزیت و حذف ایران از چرخه ترانزیت خواهد شد به گزارش سی نیوز، مسعود پل‌مه...

اخبار بیشتر بخوانید
خرید تجهیزات استراتژیک بندری برای طرح توسعه بندر شهید رجایی 13 دسامبر 2023

خرید تجهیزات استراتژیک بندری برای طرح توسعه بندر شهید رجایی

خرید تجهیزات استراتژیک بندری برای طرح توسعه بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به گزارش سی نیوز، حسین عباس‌نژاد، مقام مسئول سازمان...

اخبار بیشتر بخوانید
ساخت بزرگترین سکوی توربین بادی شناور دریایی 15 آگوست 2024

ساخت بزرگترین سکوی توربین بادی شناور دریایی

ساخت بزرگترین سکوی توربین بادی شناور دریایی توسط چین به نقل از پورت نیوز؛ این سکوی توربین بادی دارای بیش...

اخبار بیشتر بخوانید
آغاز انقلاب سبز در حمل‌ و نقل کانتینری 14 مارس 2023

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ و نقل کانتینری

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ و نقل کانتینری به نقل از مؤسسه آلفا‌لاینر؛ در ۶ ماه گذشته برای اولین بار...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش فعالیت‌های کانتینری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار 19 نوامبر 2023

افزایش فعالیت‌های کانتینری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار

افزایش فعالیت‌های کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر شهید بهشتی چابهار به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی...

اخبار بیشتر بخوانید
اپراتور‌ها کشتی‌های کانتینری مجهز به اسکرابر را انتخاب می‌کنند 19 فوریه 2024

اپراتور‌ها کشتی‌های کانتینری مجهز به اسکرابر را انتخاب می‌کنند

اپراتور‌ها کشتی‌های کانتینری مجهز به اسکرابر را انتخاب می‌کنند آلفا‌لاینر طی گزارشی اعلام کرد: تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، ۱۰.۳...

اخبار بیشتر بخوانید