logo anildarya

اعزام کشتی‌ از ایران به ونزوئلا با فواصل زمانی کم

اعزام کشتی‌ از ایران به ونزوئلا با فواصل زمانی کم
282
31 جولای 2023

آمادگی گروه کشتیرانی برای کاهش فواصل زمانی اعزام کشتی‌ها به ونزوئلا

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ یک مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که به منظور پیگیری امور مرتبط با حمل بار دریایی در مسیر ایران به ونزوئلا، در کاراکاس مستقر است، با بیان اینکه اقتصاد ونزوئلا در سال‌های اخیر در حال بهبود مستمر بوده، تصریح کرد: ونزوئلا از وضعیت بحرانی سابق در حوزه اقتصاد، فاصله زیادی گرفته و بازار آن مهیای بهره‌برداری بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی است.

وی به ایجاد ظرفیت دوسویه حمل‌ و ‌نقل دریایی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صاحبان کالا به منظور ارسال کالا به ونزوئلا اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با به‌کارگیری شناورهای مناسب، می‌توان از عمده محصولات فله تولید ونزوئلا که بیشتر به صورت شیمیایی، معدنی و پترولیوم کُک هستند، برای تأمین نیاز‌های کشور بهره برد. با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم در توسعه مراودات تجاری بین‌المللی، خاطرنشان کرد؛ از سال گذشته با تشکیل کمیته‌های مشترک میان ایران و ونزوئلا، سرویس مستقیم کشتیرانی بین دو کشور از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آذرماه ۱۴۰۱ برقرار شده، همچنین سندها، توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم همکاری بین ایران و ونزوئلا در این راستا نیز رد و بدل شد.

او با اشاره به تأکید مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد و توسعه خط دریایی در حوزه آمریکای لاتین، اعلام کرد: در حال حاضر، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هر سه ماه یک بار یک کشتی را به مقصد ونزوئلا اعزام می‌کند و البته این زمان‌بندی صرفاً بر اساس تقاضای کارخانه‌ها و فعالان اقتصادی انجام می‌شود و گروه کشتیرانی آمادگی دارد مدت زمان فاصله بین اعزام کشتی‌ها را کوتاه‌تر کند و به فواصل نزدیک‌تری اقدام کند.

حضور کشتی‌های پتونیا و کِلاول در مأموریت صادرات سوخت ایران به ونزوئلا

این مقام مسئول با اشاره به حضور کشتی‌های پتونیا و کِلاول در مأموریت صادرات سوخت ایران به ونزوئلا و یادآوری صدور پیام رهبر معظم انقلاب در قدردانی از کاپیتان‌ها و دریانوردان این کشتی‌ها، افزود: نخستین شناور در قالب خط منظم در آذرماه ۱۴۰۱ با ظرفیت ۷۶۰ TEU از مبداء «بندر‌عباس» به مقصد ونزوئلا اعزام شد و کشتی اعزامی بعدی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با ظرفیت حدود ۱۴۰۰ TEU کانتینر به مقصد ونزوئلا حرکت نمود؛ ضمن اینکه اخیراً یک فروند کشتی دیگر با ظرفیت ۶۵۰ TEU برای حمل محمولات در خردادماه ۱۴۰۲ به ونزوئلا اعزام گردیده است؛ این در حالی است که حمل بار صادراتی از سوی کشتی‌های گروه کشتیرانی به ونزوئلا از سال ۹۹ آغاز شده، ولی خط کشتیرانی به صورت منظم از سال ۱۴۰۰ برقرار شده و کشتی‌های این ناوگان به صورت مرتب در حال تردد هستند.

وی افزود: در حال حاضر یک شناور دیگر پس از تخلیه بار، در یکی از بنادر ونزوئلا پهلودهی شده و در صدد بارگیری محموله ۱۸ هزار تُنی پت کُک (کُک نفتی) به مقصد ایران است.

نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا هدف این گروه را ایجاد و توسعه خطوط حمل محمولات فله از مبدأ ونزوئلا اعلام کرد و با اشاره به ظرفیت‌های مهم کشاورزی، مواد معدنی و استخراج، توسعه و احیاء ظرفیت‌های نفتی ونزوئلا، افزود: برای تثبیت تجارت مستمر با ونزوئلا، نیاز به ایجاد ظرفیت‌های بیشتری است تا صاحبان کالا با آشنایی به پتانسیل‌های موجود، با همکاری نهادهای بالادستی مانند سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بنادر و دریانوردی، و اتاق بازرگانی، به توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور بپردازند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سرویس بعدی اعزامی به ونزوئلا در اواخر شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد؛ اما باید توجه داشت که سرویس ونزوئلا محدود به دوره‌های زمانی هر سه ماه یکبار معلوم نشده و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آماده است هر زمانی که محصولات برای صادرات فراهم باشند و با توجه به سرویس‌های متنوع و مختلفی که در حوزه دریای مدیترانه و حوزه‌ اروپا به صورت ۲۰ روز یکبار برگزار می‌شود، زمان اعزام شناور به ونزوئلا از سه ماه یکبار به زمان نزدیکتری تغییر خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: گروه کشتیرانی به هیچ وجه حمل محمولات از ایران، از مبادی مختلف به مقصد ونزوئلا را رد نمی‌کند و آمادگی دارد که در صورت وجود حجم بیشتری از محصولات صادراتی، کشتی‌های بیشتر و با فواصل زمانی کوتاهتری به مقصد ونزوئلا تخصیص دهد.

صادرات بار به ونزوئلا

رونق اقتصاد ونزوئلا

نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با یادآوری اینکه اقتصاد ونزوئلا در حال حرکت به سوی رونق بیشتر است، این موقعیت را به عنوان فرصت مناسبی برای بازرگانان ایرانی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه، زمینه‌های امضاء توافقنامه‌های پایه‌ای در حوزه حذف روادید، تجارت آزاد و کاهش تعرفه‌ها را فراهم کرده است تا بستر مناسبی برای ورود صاحبان کالا، تجار و سازمان‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه تجارت با ونزوئلا هر چه بیشتر ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به احیای خط تولید دو شرکت خودروسازی ایرانی، یعنی “تراکتورسازی” و “سایپا” پس از سال‌ها در ونزوئلا، افزود: احیای این خطوط تولید در ونزوئلا می‌تواند منجر به مونتاژ، رونق و افزایش صادرات در این کشور شود. علاوه بر این، در حوزه‌ها و زمین‌های مختلف دیگر نیز مانند چوب، ارتباطات و فناوری، انرژی، کشاورزی و معدن، بستر مناسبی برای صادرات و توسعه بیشتر وجود دارد که با همکاری شرکت‌های خصوصی می‌تواند به رونق همکاری‌های اقتصادی دوجانبه منجر شود.

به گفته این مقام مسئول در گروه کشتیرانی، کشورهای چین، روسیه و ترکیه در تلاش هستند تا روابط خود با ونزوئلا و کشورهای منطقه آمریکای لاتین را توسعه دهند، و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از ونزوئلا به عنوان دروازه ورود به بازارهای آمریکای لاتین بهره ببرد.

وی زمینه‌های صادراتی ایران به ونزوئلا و آمریکای لاتین را در روغن موتور، محصولات شیلاتی، کاشی و سرامیک، مواد شیمیایی، خدمات فنی‌مهندسی، مواد غذایی و مواد شوینده بهداشتی دانست و گفت: این زمینه‌ها می‌توانند برای بازرگانان ایرانی امتیاز باشند تا با معرفی محصولات خود سهم بازار مناسبی را در ونزوئلا به دست آورند.

نتیجه

نماینده گروه کشتیرانی در ونزوئلا با تأکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های بلندمدتی را برای مسیر ونزوئلا و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین در دستور کار دارد، اعلام کرد: بر‌اساس یادداشت‌های تفاهم بین دو کشور، گروه کشتیرانی به تشکیل شرکت مشترک در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی فی‌ما‌بین ایران و ونزوئلا در حال تلاش است؛ همچنین تقویت خطوط کشتیرانی و کاهش فواصل زمانی نیز از اهداف این گروه است و سرمایه‌گذاری مشترک در خرید کشتی و بهره‌گیری از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با شرکا ونزوئلایی نیز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌های بندری و کاهش هزینه‌های تخلیه و بارگیری شناورها گفت: یکی از چالش‌ها در حوزه ونزوئلا و بنادر آن، هزینه‌های بالای تعرفه‌های بندری برای پهلوگیری، تخلیه و بارگیری شناورها و خدمات کانتینری است. همچنین هزینه‌های تمام شده برای صاحبان کالا نیز افزایش می‌یابد.

وی همچنین تأکید کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های بلندمدتی را برای مسیر ونزوئلا و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین در دستور کار دارد. همچنین بر‌اساس یادداشت‌های تفاهم و همکاری، کشتیرانی در صدد تشکیل شرکت مشترک در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی فی‌ما‌بین ایران و ونزوئلا است، همچنین تقویت خطوط کشتیرانی، کاهش فواصل زمانی، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه خرید کشتی و بهره‌گیری از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با طرف ونزوئلایی نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مستقل جامعه دریایی

حمل دریایی به ونزوئلا
مطالب مرتبط
بندر کیپ تاون پاسخگوی ترافیک کشتی‌ها نیست 28 ژانویه 2024

بندر کیپ تاون پاسخگوی ترافیک کشتی‌ها نیست

بندر کیپ تاون پاسخگوی ترافیک کشتی‌ها نیست در گزارش جدید مؤسسه آلفا‌لاینر آمده است که بر اساس تحلیل‌های این مؤسسه،...

اخبار بیشتر بخوانید
ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها چقدر است؟ 21 آوریل 2024

ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها چقدر است؟

چالش دنباله‌ دار تعطیلی پنجشنبه یا شنبه به نقل از  همشهری آنلاین، مجلس فعلی شاید تکلیف تعطیلات آخر هفته را...

اخبار بیشتر بخوانید
ساخت 34 فروند کشتی توسط گروه کارخانجات کشتی‌سازی چین 10 دسامبر 2023

ساخت 34 فروند کشتی توسط گروه کارخانجات کشتی‌سازی چین

گروه کارخانجات کشتی‌سازی چین قر‌ارداد ساخت ۳۴ فروند کشتی را امضا کردند به گزارش ترید ویندز، گروه حمل و نقل...

اخبار بیشتر بخوانید
تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی از بنادر ایران 10 جولای 2023

تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی از بنادر ایران

تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی از بنادر ایران با ارجاع به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صفایی با حضور در بندر...

اخبار بیشتر بخوانید
سازماندهی خدمات لجستیکی خط کشتیرانی فسکو 26 جولای 2023

سازماندهی خدمات لجستیکی خط کشتیرانی فسکو

خط کشتیرانی روسی فسکو خدمات لجستیکی خود را در کریدور شمال-جنوب سازماندهی‌ می‌کند در گفت‌وگویی میان “آندری سوریلوف”، رئیس هیئت...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش ناگهانی نرخ ارز گمرکی 1 مارس 2023

افزایش ناگهانی نرخ ارز گمرکی

10 هزار تومان افزایش در نرخ ارز گمرکی امروز مورخ 10 اسفندماه سال 1401 ناگهان نرخ ارز گمرکی که مبنای...

اخبار بیشتر بخوانید