logo anildarya

رقابت بنادر اتحادیه اروپا برای دستیابی به سوخت سبز

رقابت بنادر اتحادیه اروپا برای دستیابی به سوخت سبز
138
4 سپتامبر 2023

رقابت بنادر اتحادیه اروپا برای دستیابی به سوخت سبز

‌خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش تحلیلی به بررسی تلاش‌های بنادر اروپایی برای کسب مزیت در زمینه دسترسی به سوخت‌های سبز پرداخته است. اتحادیه اروپا در راستای حمایت مالی از بنادر، به منظور تجهیز مراکز تولید سوخت‌های تجدیدپذیر، تاکنون مبلغ ۱۶ میلیارد یورو به پروژه‌های مرتبط با هیدروژن اختصاص داده و قرار است در ماه نوامبر، مبلغ ۵ میلیارد یورو را به طرح‌های سوخت‌های پاک واگذار کند.

روتردام، بزرگ‌ترین بندر اروپا، در موقعیتی استراتژیک قرار گرفته است. این بندر به عنوان یک مرکز اصلی، مکان‌های تامین سوخت‌های تجدیدپذیر را راه‌اندازی کرده که نیروی مورد نیاز برخی از آن‌ها از نیروگاه‌های بادی فراساحلی تأمین می‌شود. همچنین تلاش‌هایی برای تولید هیدروژن و متانول به منظور تحویل به کشتی‌ها در حال انجام است.

رود کمپنر، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، تأکید دارد که اتحادیه در نظر دارد از بنادر مختلفی حمایت کند تا آن‌ها بتوانند نقش مهمی در تحقق اروپای سبز داشته باشند و سوخت‌های تجدیدپذیر را در سطح جهانی رایج کنند.

او اشاره دارد که توسعه تولید هیدروژن با استفاده از انرژی بادی امکان‌پذیر است و قرار است در تمام اروپا توزیع شود. اکثر بنادر در جهت تغییر به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کنند، با این حال، روتردام در این زمینه پیشتاز است.

وی همچنین اعلام کرد که با توجه به استراتژی RePowerEU برای جلوگیری از وابستگی به سوخت‌های فسیلی، ۲۷ کشور اتحادیه قصد دارند که تا حداقل ۱۰ میلیون تُن هیدروژن تجدیدپذیر تولید و همان مقدار را نیز وارد کنند. در نهایت، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، بنادر اتحادیه اروپا در توسعه بازار سوخت‌های سبز نقش حیاتی ایفا خواهند کرد.

وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات شرکت مشاوره‌ای Deloitte بلژیک، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، نزدیک به نیمی از تقاضا برای هیدروژن در اتحادیه اروپا در مناطق بندری متمرکز خواهد شد، که به مسائل صنعتی و حمل و نقل دریایی بین‌المللی خدمت می‌کند. هیدروژن پتانسیل دارد تا به جای گاز طبیعی در فرآیندهای صنعتی استفاده شود و به یک منبع انرژی اساسی در برخی از حوزه‌های حمل و نقل بدل شود.

روتردام به عنوان یکی از بزرگترین بنادر اروپا، قصد دارد تا پایان دهه جاری حداقل ۴.۶ میلیون تُن هیدروژن را تولید کند، که این مقدار تقریبا یک چهارم اهداف کلی اتحادیه اروپا در این زمینه است.

همچنین، تعدادی از پروژه‌ها با حمایت مالی دولت هلند، از جمله یک کارخانه الکترولیز در ۲۴ هکتار از زمین‌های رودخانه ماسولاکت، در دست اجرا است. در این منطقه نیز، نیروگاه‌های بادی فرا‌ساحلی در حال راه‌اندازی هستند که قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بهره‌برداری برسند.

نیکو ون دورن، مسئول توسعه کسب‌وکار در بندر روتردام، بیان کرد: با توجه به تقاضای رو به افزایش برای هیدروژن سبز در صنایع گوناگون، قصد داریم تولید مستمر آن را گسترش دهیم. وی در پایان گفت: نیروگاه‌های تولید هیدروژن در این بنادر از طریق شبکه با استفاده از لوله با هزینه ۱.۵ میلیارد یورو به پالایشگاه‌های بندر متصل خواهد شد تا بتوانیم در بین کشور‌های اروپایی حرف اول را بزنیم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مستقل جامعه دریایی

مطالب مرتبط
چین ۱۰ میلیارد دلار سفارش ساخت کشتی‌های LNG دریافت کرد 19 ژانویه 2023

چین ۱۰ میلیارد دلار سفارش ساخت کشتی‌های LNG دریافت کرد

چین ۱۰ میلیارد دلار سفارش ساخت کشتی‌های LNG دریافت کرد شرکت کشتی‌سازی ایالتی چین CSSC در سال ۲۰۲۲ برای ساخت...

اخبار بیشتر بخوانید
حمله سایبری به ۴ بندر استرالیا 13 نوامبر 2023

حمله سایبری به ۴ بندر استرالیا

حمله سایبری به ۴ بندر استرالیا به گزارش خبرگزاری رویترز، حادثه سایبری در پایانه‌های کانتینری ملبورن، سیدنی، بریزبن و فریمنتل...

اخبار بیشتر بخوانید
انباشته شدن کانتینرهای خالی در روسیه به دلیل افزایش تجارت چین 1 اکتبر 2023

انباشته شدن کانتینرهای خالی در روسیه به دلیل افزایش تجارت چین

افزایش تجارت چین به انباشته شدن کانتینرهای خالی در روسیه منجر شد تجارت روسیه با غرب پس از حمله به...

اخبار بیشتر بخوانید
راه‌اندازی خط منظم از خاور دور به بندر چابهار 31 دسامبر 2022

راه‌اندازی خط منظم از خاور دور به بندر چابهار

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خط منظم از خاور دور به بندر چابهار راه اندازی می‌کند در صورت استقبال تجار؛ کشتیرانی...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش ۱۳.۳ درصدی حمل‌ و‌ نقل کانتینری در بنادر عربستان 29 می 2023

افزایش ۱۳.۳ درصدی حمل‌ و‌ نقل کانتینری در بنادر عربستان

افزایش ۱۳.۳ درصدی حمل‌ و‌ نقل کانتینری در بنادر عربستان بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره کل بنادر عربستان،...

اخبار بیشتر بخوانید
تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید 7 فوریه 2024

تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید

تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید به نقل از خبرگزاری چاینا دیلی؛ بر‌اساس گزارش منتشر...

اخبار بیشتر بخوانید