logo anildarya

عقب‌نشینی قبرس از تبدیل شدن به هاب انرژی مدیترانه

عقب‌نشینی قبرس از تبدیل شدن به هاب انرژی مدیترانه
160
4 دسامبر 2023

عقب‌نشینی قبرس از تبدیل شدن به هاب انرژی مدیترانه

در جریان کنفرانس و نمایشگاه مدیترانه شرقی(EMC 2023) ، وزیر انرژی قبرس، جورج پاپاناستاسیو، اعلام کرد که قبرس نمی‌تواند به یک هاب انرژی در شرق مدیترانه تبدیل شود، زیرا زیرساخت‌های مورد نیاز را ندارد. وی اظهار کرد: “من معتقدم که مصر به دلیل منابع گاز طبیعی و زیرساخت‌های قویتر، از قبرس جلوتر است.”

مصر تنها کشوری است که ایستگاه‌های مایع سازی را در شرق مدیترانه دارد. تأسیسات فعلی در دمیتا و ایدکو از مهمترین اجزای زیرساخت‌ها و تسهیلات مصر برای تجارت و صادرات گاز طبیعی هستند، که ظرفیت تولید آن‌ها بیش از ۱۲ میلیون تن در سال است.

انتقال گاز به اروپا

درباره اکتشافات گاز دریایی در قبرس، پاپاناستاسیو اظهار داشت که بهترین گزینه برای انتقال گاز به مصر استفاده از آن در داخل کشور یا صادرات مجدد به اروپا است. موضع اخیر وزیر انرژی قبرس نشان می‌دهد که از ادعاهای قبلی که بارها توسط مقامات قبرس مطرح شده بود، دور شده است. در سال ۲۰۱۳، وزیر سابق انرژی قبرس، جورج لاککوتریپیس، برنامه تبدیل جزیره را به یک هاب انرژی منطقه‌ای مطرح کرده بود.

در این بین، مذاکرات درباره ایجاد خط لوله گازی مدیترانه شرقی به طول دو هزار کیلومتر برای اتصال میادین گازی رژیم صهیونیستی به اروپا از طریق قبرس و یونان در حدود ۱۰سال پیش با پیشنهاد مالی اتحادیه اروپا آغاز شد. اتحادیه اروپا تا حدودی از این پروژه حمایت کرد، اما با چالش‌های متعددی روبرو شد.

اما دولت جدید قبرس که در مارس ۲۰۲۳ به قدرت رسید، برنامه خود را به عنوان یک کریدور صادرات انرژی به اروپا تغییر داد و خود را به پروژه‌ای محدودتر با هدف تأمین نیازهای گاز خود در منطقه مدیترانه شرقی محدود کرد.

بنابراین، قبرس به جای خط لوله دو هزار کیلومتری (۱۲۴۳ مایل) از شرق مدیترانه به اروپا، پیشنهاد استفاده از یک خط لوله بسیار کوتاه‌تر را مطرح می‌کند که آن را به نزدیکی میادین گازی رژیم اسرائیل متصل می‌کند. سپس با دریافت گاز طبیعی، می‌تواند آن را به گاز مایع تبدیل کرده و به اروپا صادر کند.

همچنین، پاپاناستاسیو در مورد برنامه تبدیل گاز به برق در قبرس، اعلام کرد که دولت قبرس قصد دارد اقداماتی را برای تغییر ترکیب انرژی جزیره به منظور تولید برق انجام دهد. وی گفت: “ما گاز مایع را برای تولید برق در بازار داخلی وارد می‌کنیم و قبرس نیز قصد دارد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود را افزایش دهد.”

کشف گاز در قبرس

رئیس شرکت هیدروکربن‌های قبرس، “تولا اونوفریو”، اعلام کرده است که تاکنون حدود ۱۵ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در پنج میدان مختلف در سواحل جزیره قبرس کشف شده است. از این پنج اکتشاف، چهار مورد شامل “کالیپسو”، “کرونوس” و “دیاس” در بلوک ۶ و “گلافکوس” در بلوک ۱۰ در حال حاضر در مرحله ارزیابی قرار دارند. همچنین، طبق گزارش قبرس میل، میدان آفرودیت در بلوک شماره ۱۲ نیز آماده شروع تولید است.

مذاکرات برای توسعه میدان گازی آفرودیت اخیراً تغییراتی به نفع مصر داشته است. پس از مذاکرات با کنسرسیوم جهانی به رهبری “شورون” از ایالات متحده، پیشنهاد اصلاح توسعه طرح مطرح شده است. این کنسرسیوم در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۳میلادی طرح به‌روزشده‌ای برای مدیریت میدان آفرودیت ارائه کرده است که قبلاً توسط قبرس رد شده بود. این طرح شامل استخراج گاز طبیعی از مخزن آفرودیت و فرآوری آن از طریق ساخت خط لوله زیردریایی و اتصال آن به خط لوله‌های موجود است.

“شورون” در سال گذشته یک یادداشت تفاهم با مصر برای همکاری در فعالیت‌های حمل ‌و ‌نقل دریایی، واردات، مایع سازی و صادرات گاز مدیترانه شرقی امضا کرد. این شرکت اکنون معتقد است که طرح جدید باعث کاهش هزینه‌های توسعه اولیه پیش‌بینی شده و شروع تولید گاز طبیعی از این مخزن با استفاده از زیرساخت‌های فعلی مصر را تسریع خواهد کرد.

همچنین، “شورون” باور دارد که اتصال میدان آفرودیت به خط لوله‌ای که به قاهره منتهی می‌شود، قادر خواهد ساخت شرکای آن را به فروش گاز در بازار داخلی مصر یا مایع کردن آن و صادرات مجدد به اروپا که پس از جنگ اوکراین به دنبال گاز جایگزین روسیه است، که این امر به آن‌ها کمک می‌کند.

باید توجه داشت که شرکت “Neomed” اسرائیلی، ۳۰ درصد از سهام میدان آفرودیت را در اختیار دارد، در حالی که “شورون” به عنوان اپراتور پروژه و شرکت “شل” هر کدام ۳۵ درصد از سهام را در اختیار دارند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مستقل جامعه دریایی

مطالب مرتبط
رقابت تنگاتنگ چین و کره جنوبی در ساخت کشتی 15 نوامبر 2023

رقابت تنگاتنگ چین و کره جنوبی در ساخت کشتی

رقابت تنگاتنگ چین و کره جنوبی در ساخت کشتی‌های جدید بر اساس تحقیقات مؤسسه کلارکسون، در ماه اکتبر ۲۰۲۳ میلادی،...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش سفارش ساخت کشتی در یاردهای چینی 21 نوامبر 2023

افزایش سفارش ساخت کشتی در یاردهای چینی

سفارش جدید ساخت کشتی در یارد‌های چینی ۷۶ در‌صد افزایش یافت به نقل از پورت نیوز؛ دفتر سفارش کارخانه‌های کشتی‌سازی...

اخبار بیشتر بخوانید
معرفی ۳ شرکت برتر کانتینری از نظر ظرفیت‌سازی در سال ۲۰۲۲ 15 ژانویه 2023

معرفی ۳ شرکت برتر کانتینری از نظر ظرفیت‌سازی در سال ۲۰۲۲

۳ شرکت برتر کانتینری از نظر ظرفیت‌سازی در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند سه شرکت MSC سوئیس، CMA CGM فرانسه و...

اخبار بیشتر بخوانید
یونان برترین مالک کشتی در جهان شناخته شد 9 جولای 2023

یونان برترین مالک کشتی در جهان شناخته شد

یونان برترین مالک کشتی در جهان شناخته شد به نقل از پورت نیوز؛ در حال حاضر، مالکان یونانی ۵.۵۱۴ کشتی...

اخبار بیشتر بخوانید
عرضه سوخت ناخالص به ۶۰۰ کشتی ۵ میلیارد دلار ضرر زد 24 جولای 2023

عرضه سوخت ناخالص به ۶۰۰ کشتی ۵ میلیارد دلار ضرر زد

‌عرضه سوخت ناخالص به ۶۰۰ کشتی ۵ میلیارد دلار ضرر زد به گزارش سایت Maritime-Executive؛ براساس تجزیه و تحلیل یک...

اخبار بیشتر بخوانید
استفاده از پیشرانه‌های بادبانی در کشتی‌های کانتینری 13 دسامبر 2023

استفاده از پیشرانه‌های بادبانی در کشتی‌های کانتینری

استفاده از پیشرانه‌های بادبانی به کشتی‌های کانتینری هم رسید به گزارش پورت نیوز، شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید در حال...

اخبار بیشتر بخوانید