logo anildarya

خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری جنگ روسیه به کشتی‌های تجاری

خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری جنگ روسیه به کشتی‌های تجاری
270
25 فوریه 2023

خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری جنگ روسیه -اوکراین به کشتی‌های تجاری

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: از آغاز جنگ روسیه با اوکراین بیش از 90 کشتی تجاری که حدود 2000 خدمه داشتند در اوکراین گرفتار شده‌اند که به مرور زمان و پیگیری‌های سازمان‌های مختلف بین‌‌‌المللی مشکلات برخی از آن‌ها برطرف شده است اما طی ارزیابی‌های صورت گرفته توسط صنعت کشتیرانی و صنعت بیمه هنوز 40 تا 60 فروند کشتی در آب‌‌های منطقه و بنادر اوکراین گیرافتاده است و اکثر آن کشتی‌ها خسارت دیده است. یک منبع ارشد در صنعت بیمه دریایی اعلام کرده است کشتی‌هایی که در مدت یک سال در معرض خطر بودند 500 میلیون دلار خسات دیده‌اند.

«ادوارد بلتری» مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری خرید و اجاره کشتی (Taylor Maritime Investments) در این باره گفت: این شرکت سعی کرده از طریق بیمه دارایی‌های خود را در منطقه جنگی حفظ کند. اما وجود مین‌های شناور در اطراف دریای سیاه به بسیاری از کشتی‌ها لطمه وارد کرده و جان خدمه را در معرض خطر قرار داده است به همین دلیل هزینه بیمه کشتی‌ها افزایش پیدا کرده است. وی افزود در حال حاضر 5 فروند کشتی این شرکت در منطقه اودسای اوکراین گیرافتاده است.

یکی از نمایندگان این شرکت که در آلمان است افزود: یک سال است که در تلاشیم تا یک کشتی را از اودسا خارج کنیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم و از آن‌جایی که سایر بنادر اوکراین تحت نظارت سازمان ملل نیست تخمین زده می شود که 25 کشتی در بنادر دیگر اوکراین گیر افتاده باشد و بیش از 300 دریانورد هنوز در این بنادر سرگردان هستند.

«کیتاک لیم» دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در تاریخ ۲۴ فوریه اعلام کرد همه راه‌ها را دنبال می‌کنیم تا امکان خروج کشتی‌ها و دریانوردان از بنادر اوکراین فراهم شود.

در ادامه رویترز می‌نویسد

با توجه به اینکه دریای سیاه به عنوان یک منطقه پُر‌خطر در بازار بیمه لندن منظور شده، حق بیمه اضافیِ خطر جنگی به میزان ده‌ها هزار دلار در روز از هزینه‌های رایج صنعت کشتیرانی در کنار سوخت و سایر هزینه‌های حمل‌و‌نقلی است. بدین ترتیب از اول ژانویه ۲۰۲۳ میلادی که برخی بیمه‌های دریایی تمدید شدند، بیمه گران اتکایی برای کشتی‌های روسیه، اوکراین و بلاروس شرایط استثنایی قائل شدند تا شرکت‌های بیمه بتوانند از این کشتی‌ها حمایت‌های درستی به عمل آورند؛ اما متاسفانه  برخی از کشتی‌های این کشور‌ها از بیمه اتکایی برخوردار نیستند.

«فردریک دنفل» رئیس انجمن بیمه‌گران دریایی (IUMI) نیز در این ارتباط گفت: در حال حاضر نمی‌توان کار زیادی انجام داد. باید منتظر ماند تا بفهمیم در منطقه چه خبر است و چگونه می‌توان از بروز خسارت به کشتی‌ها جلوگیری کرده و با حداقل نرخ‌ها کشتی‌ها را بیمه کرد.

«مارکوس بیکر» کارگزار بیمه دریایی Marsh نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در حال ظهور است آن است که بیمه‌گر باید ضرر کلی مالکان کشتی را که در اوکراین  مستقر هستند، بپردازند؛ که این کار به ضرر و زیان بیمه گران دریایی است. به هرحال شرایط فعلی در منطقه دریای سیاه به نفع مالکان و بیمه گران نیست و به نظر می‌رسد که به بازنگری در بیمه‌نامه‌ها نیاز داریم و مالکان باید دوباره بیمه خطر جنگی را خریداری کنند. چراکه هیچکس قبلاً با این سطح از خسارت‌ها روبه‌رو نشده بود و کشتی‌ها با این خسارت بالا بیمه نشده‌اند؛ باید با توجه به خسارت به دست آمده بیمه نامه‌های جدیدی صادر شود.

شرکت بین المللی آنیل دریا راه حل‌های کارآمد حمل و نقل دریایی را متناسب با نیاز شما ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط
قرارداد ۵ ساله قطر با شل برای صدور ۱۸ میلیون بشکه نفت خام 4 ژانویه 2024

قرارداد ۵ ساله قطر با شل برای صدور ۱۸ میلیون بشکه نفت خام

قرارداد ۵ ساله قطر با شل برای صدور ۱۸ میلیون بشکه نفت خام به گزارش سایت پورت نیوز، قراردادی که...

اخبار بیشتر بخوانید
کمبود کشتی در ناوگان نفتکش جهان 28 فوریه 2024

کمبود کشتی در ناوگان نفتکش جهان

ناوگان نفتکش جهان با کمبود کشتی مواجه است خبرگزاری بلومبرگ دریایی گزارش داد: با توجه به اینکه قرار است در...

اخبار بیشتر بخوانید
ضرورت توجه به مرجعیت بخش خصوصی 7 می 2023

ضرورت توجه به مرجعیت بخش خصوصی

ضرورت توجه به مرجعیت بخش خصوصی برای اجرای توسعه و اقتصاد دریایی دکتر مسعود پل مه، در حین به یاد...

اخبار بیشتر بخوانید
ضرورت استفاده فعالان اقتصادی از شرکت‌های معتبر حمل و نقل 21 جولای 2024

ضرورت استفاده فعالان اقتصادی از شرکت‌های معتبر حمل و نقل

ضرورت استفاده فعالان اقتصادی از شرکت‌های معتبر حمل و نقلی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، انجمن کشتیرانی و...

اخبار بیشتر بخوانید
کاهش فروش کانتینر‌های دستِ دوم در سال ۲۰۲۳ 15 فوریه 2024

کاهش فروش کانتینر‌های دستِ دوم در سال ۲۰۲۳

فروش کانتینر‌های دستِ دوم در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارش هفتگی خود آورده است: میزان فروش کشتی...

اخبار بیشتر بخوانید
کاهش ۲۷ درصدی حوادث دریایی در نیمه اول ۲۰۲۴ 21 آگوست 2024

کاهش ۲۷ درصدی حوادث دریایی در نیمه اول ۲۰۲۴

کاهش ۲۷ درصدی حوادث دریایی در نیمه اول ۲۰۲۴ به نقل از Safety4Sea؛ بر‌اساس گزارش تحلیلی منتشرشده از سوی مرکز...

اخبار بیشتر بخوانید