logo anildarya

تفاوت Bulk (بار فله) و Break Bulk چیست؟

تفاوت Bulk (بار فله) و Break Bulk چیست؟
2288
21 فوریه 2023

Bulk (بار فله) و Break Bulk

Bulk (بار فله) وBreak Bulk  را نمی‌توان به جای هم استفاده کرد زیرا تفاوت‌های متمایز زیادی از نظر محموله، ماهیت، اندازه، ظرفیت، جابه‌جایی، تجارت، بنادر، پایانه‌ها، تجهیزات و زیرساخت‌ها بین این دو وجود دارد. درنتیجه شرکت بین المللی آنیل دریا در یک مقاله کاربردی تفاوت‌های Bulk (بار فله) و Break Bulk، از نظر عملکرد و هندلینگ کشتی مناسب برای حمل هر دو نوع محموله را توضیح داده است.

Bulk

اصطلاح Bulk به معاملاتی اطلاق می شود که در آن محموله‌های خشک مانند سنگ آهن، غلات، زغال سنگ، فسفات، گچ، آهک، گندم، جو و … به صورت فله حمل می‌شوند (یعنی محموله بسته بندی نشده است) و مستقیماً در انبارهای کشتی بارگیری می‌شوند. همچنین ترجمه لغوی آن به معنی حجم، توده، باز و انباشته گفته می‌شود. اگر بخواهیم محموله‌های Bulk (بار فله) را دسته بندی کنیم به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

الف) Bulk خشک مثل گندم، جو، ذرت و … .

معمولاً محموله‌های فله جامد در کشتی بار فله اختصاصی که به عنوان حمل فله شناخته می شود بارگیری می‌شود. این کشتی‌ها دارای چندین کانتینر یکپارچه به نام انبارهای بار هستند که به صراحت برای حمل حجم جامد طراحی شده اند. انبارهای باربری فله مجهز به درهای بزرگی به نام دریچه های بار هستند. نمونه هایی از محصولات محموله جامد فله عبارتند از زغال سنگ، غلات، سنگ نمک، شکر، سنگ معدن، ذرت، مواد معدنی، کودها یا سیمان و … . آن‌ها با استفاده از نوار نقاله، سطل، جرثقیل، یا مستقیماً بر روی کشتی نصب شده و یا در بنادر تخصصی که این تجهیزات را دارند در کشتی بارگیری می‌شوند.

ب) Bulk خیس یا تر مثل بنزین، روغن ، نفت ، مازوت ، گازمایع و … .

حمل محموله‌های فله مایع به کشتی‌های تخصصی با مخازن یکپارچه نیاز دارد که به سادگی به عنوان تانکر شناخته می‌شوند. اکثر این کشتی‌ها تجهیزات بارگیری و تخلیه مخصوص به خود را دارند و محموله‌هایی که حمل می‌کنند بسته به میزان خوراکی و خطر آن‌ها به دسته‌های بیشتری تقسیم می‌شود.
مایعات خطرناک: شامل روغن های مختلف، فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی خطرناک به شکل مایع مانند گاز مایع (LPG) یا گاز طبیعی مایع (LNG) می‌شود.
مایعات غیر خطرناک و غیرخوراکی: به عنوان مثال می‌توان به روغن‌های پخت و پز، شیر خام، گلیسیرین، رنگ‌ها و به طور کلی هر چیزی که خوراکی یا ایمن برای مصرف انسان نیست اما برای محیط زیست خطرناک نیست اشاره کرد.
مایعات خوراکی: به عنوان مثال می‌توان به آب میوه، شیر فرآوری شده و بسیاری دیگر از انواع مایعات اشاره کرد که مصرف آن‌ها بی‌خطر است.

ج) Minor Bulk (نیمه فله) مثل ورق آهن، میل گرد، الوار یا تخته و یا انواع مفتول‌های حلقه پیچ شده (Steel Coil) و … .

کشتی‌هایی که محموله‌های فله را حمل می‌کنند به‌عنوان کشتی‌های فله ‌بر یا سنگ ‌نوردی شناخته می‌شوند و ممکن است بر اساس تناژ وزن مرده (DWT) به صورت زیر طبقه‌بندی شوند.

تناژ وزن مرده کشتی فله بر (DWT)

کشتی‌های فله بر چندین انبار بار دارند، به عبارتی در یک عرشه چندین انبار وجود دارد حال ممکن است کل بار انبارها متعلق به یک مشتری باید و یا هر یک از انبارها به صورت جداگانه و مجزا مشتری مختلفی برای بارگیری و حمل داشته باشد. از آنجایی که محموله‌های Bulk (بار فله) عمدتاً همگن هستند، ممکن است نیاز به استفاده از پایانه‌های اختصاصی داشته باشد به طور مثال پایانه زغال سنگ خلیج ریچاردز در آفریقای جنوبی برای بارگیری و/یا تخلیه زغال سنگ می‌باشد. کشتی‌های فله بر از نظر طراحی و ساختار به انواع گوناگونی دسته بندی می‌شوند:

نرخ حمل Bulk (بار فله)

نرخ حمل و نقل برای کشتی‌های فله بر معمولاً بسته به مقدار و باری که بارگیری شده است به ازای هر متریک تن محاسبه می‌گردد. و می‌توان به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت قرارداد انعقاد کرد.

کاربرد کشتی‌های فله بر

بیش از 21% ناوگان حمل دریایی را کشتی‌های فله بر تشکیل می‌دهند و همانطور که در بالا اشاره شد در انواع گوناگون با سایزهای مختلف وجود دارند (از کشتی‌های غول آسا گرفته تا تک انباره). لازم به ذکر است که صاحبان بیش از نیمی از این کشتی‌ها یونانی، چینی و یا ژاپنی هستند و غالباً متعلق به پاناما می‌باشند. کره جنوبی بزرگ‌ترین سازنده کشتیهای فله بر در جهان می‌باشد و به طور کلی 82 % این نوع کشتی‌ها ساخت کشورهای آسیایی هستند.

کشتی فله بر

Break Bulk

اصطلاح Break Bulk به معاملاتی اطلاق می‌شود که در آن محموله‌ها به صورت یکپارچه مانند محصولاتی که پالت‌بندی و بسته‌بندی شده‌اند و یا محموله‌های غیر یکپارچه مانند وسایل نقلیه، فولاد و … حمل می‌شوند. این نوع محموله‌ها معمولاً از نظر اندازه و ابعاد بزرگ هستند. محموله‌ها را می‌توان در زیر عرشه، روی عرشه یا بین دو عرشه بارگیری کرد. کشتی‌هایی که محموله‌های Break Bulk را حمل می‌کنند به کشتی‌های بریک فله، چند منظوره یا باری عمومی معروف هستند و به اندازه‌ها و انواع مختلفی مانند زیر دسته بندی می‌شوند:

نرخ حمل Break Bulk

نرخ حمل و نقل برای محموله‌های Break Bulk بر اساس تن بار یا تن درآمد محاسبه می‌شود، به این معنی که هزینه بار بر اساس حجم (CBM) یا وزن (MT) محموله هر کدام که بیشتر باشد محاسبه می‌شود. طبق گزارش گلوبال سکیوریتی، پیش‌بینی می‌شود که نیمی از کل محموله‌ها (بر حسب حجم) ورودی یا خروجی از ایالات متحده را تشکیل دهد و در سال 2020 بخش بزرگی از بازار حمل و نقل را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به آمار حمل دریایی

آماردانان تخمین می‌زنند که %80 کل کالاها در سراسر جهان از طریق دریا حمل می‌شود و کانتینرها %60 از کل حمل و نقل دریایی را تشکیل می‌دهند. با وجود این اعداد، حمل و نقل محموله‌های Bulk (بار فله) و Break Bulk هنوز به طور کامل ازبین نرفته است. بسیاری از انواع محموله‌های فله به دلیل ناچاری با کشتی‌های اختصاصی حمل می‌شوند، زیرا برای حمل در کانتینر مناسب نیستند. این تنها شکل عملی حمل و نقل کالا برای کشتی‌های کوچکتر است که اندازه یا ظرفیت بار برای پشتیبانی از بسیاری از کانتینرها را ندارند.

مزیت استفاده از Break Bulk

چهار مزیت اصلی حمل و نقل Break Bulk توضیح داده شده است:

کشتی Break Bulk

تفاوت حمل و نقل کانتینری با Bulk (بار فله)

هنگامی که یک شرکت نیاز به جابه‌جایی اشیاء در سطح بین‌المللی از طریق دریا دارد، طیف وسیعی از گزینه‌ها را در اختیار دارد. در صنعت حمل و نقل، دو مورد از رایج ترین روش‌های حمل و نقل، حمل و نقل فله‌ای و کانتینری است. برخلاف حمل و نقل فله، هنگام حمل در داخل کانتینر، شرکت‌ها این اختیار را دارند که شرایط اقلام خود را کنترل کنند. از آنجایی که آن‌ها مستقیماً در معرض هوا نیستند، بسیار ایمن‌تر هستند و محموله‌های کانتینری روشی فوق‌العاده دقیق‌تری برای حمل و نقل است.

در حالی که هر دو گزینه‌های قابل قبولی هستند، اما دارای مزایا و معایب متمایزی هستند. به عنوان مثال، حمل و نقل کانتینری به سه دلیل اصلی رایج شده است:

ایمنی

اغلب در ظروف فلزی یا چوبی نگهداری می شود، هر محموله‌ای که در این روش حمل می‌شود منجر به جابه‌جایی بسیار ایمن‌تر محصولات می‌شود. به جای رها کردن محصولات در فضای باز، جایی که ممکن است گم شوند یا حتی دزدیده شوند، یک کانتینر استاندارد قفل شده و بسیار ایمن است، به این معنی که شرکت‌ها مطمئن هستند که همه محصولاتشان سالم به مقصد خواهد رسید.

مدیریت

کانتینرها از مزایای اضافی مدیریت کل برخوردارند، با توجه به هر چیزی که در اختیار دارند، شرایط داخلی آن‌ها قابل تغییر است. به عنوان مثال، اگر یک شرکت در حال حمل مواد غذایی است، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند از کانتینرهای یخچالی استفاده کنند تا دما کنترل شود و اطمینان حاصل شود که مواد غذایی در شرایط مطلوب نگهداری می‌شود.

انعطاف پذیری

در کنار ایمنی و مدیریت، یکی دیگر از مزایای رایج استفاده از کانتینرها برای حمل و نقل این واقعیت است که آن‌ها می‌توانند اساساً هر چیزی را در خود جای دهند. از بسته‌بندی‌های یکنواخت گرفته تا جابه‌جایی‌های بزرگ غذا و هر چیزی که در یک بسته جای شود، عالی عمل می کند. این انعطاف پذیری در صنعتی به وسعت لجستیک، با تقاضای جهانی برای جابه‌جایی اقلام گوناگون بسیار هائز اهمیت است.

مطالب مرتبط
انواع باربری هوایی چیست؟ 1 مارس 2023

انواع باربری هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی چیست؟ یکی از ارکان اصلی واردات و صادرات، حمل بار به مقصد است. یکی از راه‌ها،...

مقالات بیشتر بخوانید
شیپینگ اوردر و مراحل آن 9 مارس 2023

شیپینگ اوردر و مراحل آن

شیپینگ اوردر چیست؟ شیپینگ اوردر یکی از اصطلاحات رایج در حمل و نقل است.از شیپینگ اوردر در حمل و نقل...

مقالات بیشتر بخوانید
اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی 26 فوریه 2023

اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی چیست؟ به حمل و نقل مقادیر زیادی کالا که از طریق دریا و با استفاده از...

مقالات بیشتر بخوانید
انواع ماشین های حمل و نقل جاده ای 16 آوریل 2023

انواع ماشین های حمل و نقل جاده ای

کدام نوع ماشین حمل و نقل جاده ای برای بارمان مناسب است؟ این سوالی است که اغلب مشتریان ما مطرح...

مقالات بیشتر بخوانید
همه چیز درباره کشتی‌های تانکری (نفتکش) 4 می 2023

همه چیز درباره کشتی‌های تانکری (نفتکش)

تانکر چیست؟ تانکر ها (نفتکش‌ها) به عنوان حامل محموله‌های مایع، نقش مهمی در حمل‌و‌نقل انرژی جهان دارند. در این راستا،...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با مفهوم تلکس ریلیز 15 مارس 2023

آشنایی با مفهوم تلکس ریلیز

بارنامه چیست؟ در ابتدا برای درک بهتر این موضوع که تلکس ریلیز چیست باید بدانید که تلکس ریلیز در اصل...

مقالات بیشتر بخوانید