logo anildarya

بازدید معاون حمل ‌و نقل و وزیر راه‌ و شهرسازی از انجمن کشتیرانی

بازدید معاون حمل ‌و نقل و وزیر راه‌ و شهرسازی از انجمن کشتیرانی
292
15 می 2023

بازدید معاون حمل ‌و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی در راس هیئتی به دعوت دبیرکل و اعضای هیئت مدیره از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بازدید کرد.

وی اظهار داشت: انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در سال ۱۳۳۲ در اتاق بازرگانی خرمشهر تأسیس شده است و تا به امروز موفق شده‌ایم نقش بسزایی در توسعه خدمات لجستیکی در کشور را ایفا کنیم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به اینکه انجمن به صورت سندیکا بود، تغییری در ترکیب انجمن صورت گرفت که تا به امروز ادامه داشته است.

دکتر مسعود پل مه، اظهار داشت: ما توانسته‌ایم در ایجاد و توسعه کسب و کار و شناخت و حل و فصل مشکلات اعضا در حوزه لجستیک و بندر و دریا موفق باشیم و امیدواریم این پیشرفت ادامه یابد. چشم‌انداز حاضر نشان می‌دهد که انجمن کشتیرانی توانسته به عنوان برترین تشکل صنفی لجستیکی کشور و تاثیرگذارترین NGO در منطقه و غرب آسیا تبدیل شود.

وی افزود: در حال حاضر، ساختار انجمن از ۱۲ واحد تشکیل شده است که شامل امور شرکت‌ها، مرکز آموزش، دپارتمان حقوقی، رسانه و روابط عمومی، خدمات بیمه‌ای، کمیته‌های تخصصی و … می‌باشند. خوشبختانه، در طی ده سال گذشته، روند رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌ایم.

دکتر پل مه بیان داشت: از سال ۱۳۹۰ که ۱۵۶ عضو داشتیم، تاکنون تعداد اعضا به ۴۰۰ نفر رسیده است، که از این تعداد، ۲۵۷ شرکت در تهران مستقر هستند. شرکت‌های عضو انجمن ملزم به داشتن حداقل یک بندر، یک دفتر رسمی و ثبت شده قانونی هستند. بر اساس آمار و اطلاعات دقیقی که در اختیار داریم، ۲۷۷۳۱ نفر مستقیماً در این ۴۰۰ شرکت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که انجام دادیم، تاسیس کنسرسیوم کانتینری بود که در سال گذشته با سرمایه‌گذاری اولیه بیش از ۴۵ میلیارد تومان انجام شد و به عنوان یک هلدینگ برای توسعه و فعالیت در زمینه‌های مختلف لجستیکی شناخته می‌شود.

جلسه با پل مه

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران همچنین تأکید کرد: سامانه مدیریت و برگشت سالم کانتینر بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی ترابری کشور توسط انجمن اجرا شده است. ما در منطقه قدرت تشکلی را داریم و قادر به تعیین نرخ‌های دریافت و صدور بنادر ایران هستیم. همچنین، ما در منطقه خاورمیانه و جمهوری اسلامی دوره‌های آموزشی بین‌المللی را از سوی فوناسپا دریافت کرده‌ایم. همچنین، توانستیم عنوان دومین مرکز رسمی داوری در حوزه‌ی تخصصی کشور را به دست آوریم.

دربارهٔ دستاوردهای مهم انجمن در سال ۱۴۰۱، دکتر پل مه افزود: از جمله دستاوردهای سال گذشته انجمن که توانسته به دست آورد، برای سومین بار متوالی در میان تمام تشکل‌های برتر ملی که بیش از ۱۶۰۰ تشکل هستند، رتبه A را کسب کرده است و جزو سه تشکل برتر و اولین تشکل لجستیکی کشور هستیم.

وی بیان داشت: از سیستم قضایی نقش کارشناس خبره را دریافت کرده‌ایم. انجمن کشتیرانی از سال ۱۳۵۴ مرجعیت هزینه‌ی دیرکرد را داشته و توانسته است همان تعرفه‌ای را که در همان سال تعیین کرده است، امروزه نیز به استمرار برساند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: ما توانستیم با سازمان بنادر و گمرک به یک تفاهم برسیم که صورتحساب‌های رویه‌ی ترانزیت به هیچ عنوان به نام شرکت‌های فورواردر، ترانزیت کننده و نمایندگی کشتیرانی ثبت نشود؛ زیرا این موضوع دارای تبعات مالی و مالیاتی زیادی است.

دکتر پل مه به یادآوری می‌کند: به همین تناسب، در سال گذشته با توجه به مشکلی که در حوزه ورود موقت کانتینرها وجود داشت، توافقی با گمرک برای اجرای چهار دوره شش ماهه به امضا رسید. همچنین، در راستای توسعه فعالیت‌ها، ما جلوگیری کردیم از مداخلات برخی سازمان‌های دولتی که خود را به عنوان متداخل در امور لجستیکی دریایی می‌دانستند.

روزبه مختاری، عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، در ادامه درباره فرصت‌ها و تهدیدات کریدور شمال-جنوب اظهار نظر کرد: کالا به دو شکل فله‌ای و کانتینری وارد بنادر کشورمان می‌شود. از سال ۲۰۰۰ تاکنون، ساختارهای دولتی همواره مسئولیت کریدور شمال-جنوب را برعهده داشته‌اند و به دلیل وزن و حجم بالای کریدور، قادر به انجام حرکت واقعی نبوده است.

وی افزود: پیشنهاد انجمن کشتیرانی این است که کریدور شمال-جنوب به‌وسیله نظارت و مدیریت بخش خصوصی بازنشسته شود؛ به گونه‌ای که افراد مسئول بتوانند به درستی بر آن مسیر حرکت کنند و وظایف خود را به اجرا درآورند.

جلسه با پل مه

مهندس علیرضا چشم جهان، رئیس کمیته مشورتی تخصصی آموزش و تحقیقات، نیز درباره اهمیت کریدور شمال-جنوب توضیحاتی ارائه کرد: این کریدور در طول سال‌های گذشته به دلیل وجود مسیرها و کریدورهای جایگزین که به عنوان رقیب این کریدور شناخته می‌شوند، کمتر توجهی به آن شده است. سه مسیر مهم جایگزین این کریدور عبارتند از: یال غربی کریدور شمال-جنوب که از جمهوری آذربایجان برای دسترسی به روسیه استفاده می‌شود، یال شرقی که از ترکمنستان و قزاقستان عبور می‌کند، و همچنین مسیر دریای خزر که از طریق بنادر شمالی ایران و روسیه بهره‌برداری می‌شود.

مدرس و محقق باسابقه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: ما تاکید داریم که انتقال کالا  و حمل و نقل دریایی از طریق دریای خزر بین ایران و روسیه به دلیل عدم واسطه‌گری کشورهایی مانند آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، می‌تواند یک مسیر مستقیم و موثر باشد. ظرفیت بنادر شمالی ایران 35 میلیون تن است و تا سال ۲۰۲۲ فقط 17 درصد از این ظرفیت استفاده شده است، به عبارت دیگر تقریباً از ظرفیت ۷ میلیون تن استفاده شده است.

وی بیان داشت: یک نکته دیگر این است که جمع کل ترازنامه بنادر تجاری ایران در سال ۲۰۲۲ حدوداً ۱۵۲ میلیون تن بوده است. در همان سال، حجم فعالیت بنادر تجاری شمال ایران تنها یک درصد افزایش یافته و در بخش کانتینری، رشد ۳۷ درصدی داشته است. بنادر انزلی و امیرآباد در این زمینه بیشترین نقش را در جابجایی کانتینرها و کالاها داشته‌اند و همراه آن‌ها بنادر آستارا، کاسپین، نوشهر و فریدون کنار نیز نقش مهمی را بر عهده دارند.

جلسه با پل مه

چشم جهان اظهار داشت: روسیه چهار محور مبادله کالا از طریق دریا را داراست؛ یک محور به سمت سنت پترزبورگ و نووورسیسک، یک محور در جهت ولادیوستوک در شرق قرار دارد و بنادر قطب شمال و بنادر دریای خزر نیز در این محورها جای دارند. بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، روسیه کلیه تجارت دریایی خود را به مقدار ۸۴۱ میلیون تن انجام داده است و در این میان کمتر از یک درصد از این حجم مبادلات دریایی در منطقه دریای خزر صورت گرفته است. به این معنی که خود روس‌ها نیز در این مناطق به اندازه کافی توجه ویژه‌ای به تبادلات تجاری خود با کشور ما نکرده‌اند.

مطالب مرتبط
۱۴۸ کشتی جدید به ناوگان کانتینری جهان پیوست 8 جولای 2023

۱۴۸ کشتی جدید به ناوگان کانتینری جهان پیوست

۱۴۸ کشتی جدید به ناوگان کانتینری جهان پیوست به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ از ابتدای ژانویه تا پایان ماه...

اخبار بیشتر بخوانید
سهم 6 درصدی کشتی‌ های غول پیکر در ناوگان کانتینری 12 سپتامبر 2023

سهم 6 درصدی کشتی‌ های غول پیکر در ناوگان کانتینری

کشتی‌ های غول پیکر در ناوگان کانتینری ۶ درصد سهم دارند موسسه آلفا‌لاینر د‌ر گزارش اخیر خود به بررسی رشد...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش ۱۵ درصدی هزینه ترانزیت در کانال سوئز 25 اکتبر 2023

افزایش ۱۵ درصدی هزینه ترانزیت در کانال سوئز

افزایش ۱۵ درصدی هزینه ترانزیت در کانال سوئز از نیمه ژانویه ۲۰۲۴ سایت “کانتینر نیوز” اطلاع داده است که اداره...

اخبار بیشتر بخوانید
اسکله “رو رو” از برنامه‌های آتی بندر خرمشهر 10 آگوست 2023

اسکله “رو رو” از برنامه‌های آتی بندر خرمشهر

راه‌اندازی اسکله “رو رو” را از برنامه‌های آتی بندر خرمشهر است علی عسکری، در آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب...

اخبار بیشتر بخوانید
تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ و نقل دریایی جهان 6 نوامبر 2023

تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ و نقل دریایی جهان

تاکید آنکتاد بر جوان سازی ناوگان حمل‌ و نقل دریایی جهان به گزارش SEAFTY 4 SEA، آنکتاد بر ضرورت تجدید...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش نرخ حمل کانتینری از هند به اروپا 4 فوریه 2024

افزایش نرخ حمل کانتینری از هند به اروپا

افزایش نرخ حمل و نقل کانتینری از هند به اروپا با توجه به اعلام تحلیلگران و پژوهشگران سایت کانتینر نیوز،...

اخبار بیشتر بخوانید