logo anildarya

توافق ایران‌ با ۳ بندر روس‌ برای برقراری خط منظم کشتیرانی

توافق ایران‌ با ۳ بندر روس‌ برای برقراری خط منظم کشتیرانی
262
24 می 2023

توافق‌ با ۳ بندر روس‌ برای برقراری خط منظم کشتیرانی‌ ایران-روسیه‌

محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به توافق ریلی رشت-آستارا که توسط رؤسای جمهور ایران و روسیه امضا شده است، اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای این توافق، موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال-جنوب را امضا کرده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این گروه کشتیرانی با ۱۳۹ فروند کشتی در انواع مختلف، ظرفیت حمل بار ۵ میلیون DWT را دارد، گفت: کشتی‌های این ناوگان در کنار ۲۹۴ هزار تی‌ایو کانتینر ملکی و ۱۳۹۴ واگن، در مناطق آسیا، اقیانوسیه، کشورهای CIS و سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه عملیات حمل‌و‌نقل را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: خطوط حمل ‌و ‌نقل دریایی در دریای خزر نیز در ماه‌های گذشته تجهیز شده است و در حال حاضر این ناوگان با ۲۶ شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تی‌ایو و ۱۰۴ هزار DWT را دارا می‌باشد. همچنین برای حمل سراسری بار در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل چندوجهی، کالاها از بنادر شمالی ایران به بنادر حاشیه دریای خزر منتقل شوند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه حمل بار در قالب کریدور شمال-جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است، گفت: انتقال یک ماهه کانتینرها از بنادر جهان به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک، از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال-جنوب است.

مدرس خیابانی با اشاره به:

قابل رقابتی بودن حمل بار در قالب کریدور شمال-جنوب با حمل بار از طریق کانال سوئز گفت: حمل بار در مسیر کریدور شمال-جنوب یکی از میانبرهای مهم در صنعت حمل و نقل دریایی جهان است.

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۴ هزار تی‌ایو و ۷۲۰ هزار تن کالا از کشورهای مختلف جهان حمل شده است.

مدرس خیابانی شرکت لجستیک را تأسیس و افزایش ظرفیت حمل و نقل کشتیرانی در دریای خزر و سرمایه‌گذاری به ارزش ۷۲۳ میلیون روبل در بندر سالیانکا را به‌عنوان اقدامات مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت کریدور شمال-جنوب برشمرد و گفت: ظرفیت حمل و نقل کشتیرانی در بخش فله به ۱۳۰ هزار تن و در بخش کانتینر به ۱۰۰ هزار تی‌ایو رسیده است. همچنین، توسعه زیرساخت‌های بندر سالیانکا و خرید کشتی نیز در این مسیر انجام شده است. برقراری خط مستقیم و منظم چین-هند و ایجاد ارتباط با کشورهای آفریقایی از طریق بندر عباس و چابهار به منظور ارتباط با بنادر حاشیه دریای خزر و روسیه، همچنین تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر از جمله سایر اقداماتی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گذشته به آن پرداخته است.

مدرس خیابانی اعلام کرد که به توافق با 3 بندر روسی برای برقراری خطوط منظم حمل و نقل کشتیرانی از بنادر ایران دست یافته است و افزود: همچنین، خرید ۳۳۰ واگن ریلی برای تقویت حمل و نقل ریلی در مسیرهای ترانزیتی و خرید ۵۴ هزار کانتینر برای ورود به چرخه حمل و نقل از جمله سایر اقداماتی بوده است که انجام شده است. همچنین، مذاکرات، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی جهت تقویت مسیرهای کریدوری نیز اقدام دیگری به منظور تقویت حمل و نقل بار به مقصد روسیه به شمار می‌رود.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر بین اعضا برای افزایش تجارت متقابل و حل مشکلات، به ویژه بر اساس موارد مشترک، تأکید کرد و گفت: محدودیت‌های ترافیک، تأمین منابع مالی، کمبود تأمین آب در بنادر و کاهش سطح آب دریای خزر، تأخیر در حرکت کشتی‌ها، خدمات گمرکی و عدم ارائه تخفیفات بندری از جمله چالش‌های موجود در توسعه حمل و نقل بار به مقصد روسیه هستند که لازم است در این مسیر، گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی مستقل بندری و دریایی ایران

مطالب مرتبط
دریای سرخ در تلاطم؛ قیمت نفت در اوج 3 مارس 2024

دریای سرخ در تلاطم؛ قیمت نفت در اوج

دریای سرخ در تلاطم؛ قیمت نفت در اوج اخبار جدید از دریای سرخ نشان می‌دهد که وضعیت حمل و نقل...

اخبار بیشتر بخوانید
حرکت صعودی شاخص حمل فله خشک در بورس بالتیک 11 سپتامبر 2023

حرکت صعودی شاخص حمل فله خشک در بورس بالتیک

حرکت صعودی شاخص حمل فله خشک در بورس بالتیک پس از ۶ هفته با اشاره به گزارش پورت نیوز، در...

اخبار بیشتر بخوانید
ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان 14 ژانویه 2023

ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان

ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد/ ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا کنفرانس تجارت و...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش ۳۹ درصدی زمان ترانزیت کالا بر اثر بحران دریای سرخ 28 می 2024

افزایش ۳۹ درصدی زمان ترانزیت کالا بر اثر بحران دریای سرخ

افزایش ۳۹ درصدی زمان ترانزیت کالا بر اثر بحران دریای سرخ از آسیا به اروپا مؤسسه Sea-Intelligence در گزارشی تحقیقی...

اخبار بیشتر بخوانید
تاکید دبیرکل IMO بر اهمیت نقش زنان در صنعت دریانوردی 20 می 2023

تاکید دبیرکل IMO بر اهمیت نقش زنان در صنعت دریانوردی

تاکید دبیرکل IMO بر اهمیت نقش زنان در صنعت دریانوردی «کیتاک لیم»، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، در مراسم جشنی که...

اخبار بیشتر بخوانید
دریافت عوارض آلودگی محیط زیست از کشتی‌ها از ژانویه ۲۰۲۴ 31 دسامبر 2023

دریافت عوارض آلودگی محیط زیست از کشتی‌ها از ژانویه ۲۰۲۴

دریافت عوارض آلودگی محیط زیست از کشتی‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا در گزارش هفتگی اخیر خود، مؤسسه...

اخبار بیشتر بخوانید