logo anildarya

افزایش دو برابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال ۲۰۲۶

افزایش دو برابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال ۲۰۲۶
244
29 آوریل 2023

افزایش دو برابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال ۲۰۲۶ توسط مرسک

در تفاهم‌نامه‌ای که در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ امضا شد، ترمینال‌های APM ظرفیت سالانه نزدیک به دو میلیون TEU خود را، علاوه‌بر ظرفیت اولیه ۲.۷ میلیون TEU، دو برابر خواهند کرد. این ترمینال در زمینی قرار دارد که پس از تکمیل ترمینال Maasvlakte ۲ در سال ۲۰۱۳ میلادی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی در هلند، به طور کامل از دریای شمال بازیابی شده است.

دفتر بندر روتردام در حال حاضر، در حال تکمیل ساخت دیوار‌های جدیدی در مناطقی است که برای توسعه آینده بندر در نظر گرفته شده است. بندر روتردام اعلام کرده است که بخشی از ساخت و ساز خود را تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان خواهد رساند. این تفاهم‌نامه همچنین نشان می‌دهد که تمام مناطق نگهداری شده برای توسعه بندر تا آن زمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش APM Terminals، این توسعه شامل ۴۷.۵ هکتار زمین به همراه ساخت ۳۲۸۰ فوت اسکله در عمق دریا است که انتظار می‌رود بخش جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ میلادی به بهره‌برداری برسد.

«آلارد کاستلین»، مدیرعامل بندر روتردام اظهار داشت: «ما از تصمیم شرکت ترمینال‌های اِی پی مولر (APM Terminals) برای گسترش ترمینال و انتخاب بندر روتردام به عنوان مرکز عملیات اروپای غربی بسیار خرسندیم. این ظرفیت اضافی ترمینال با توجه به رشد حجم باربری و حمل کانتینری در سال‌های آینده، بسیار ضروری و مورد نیاز است و این توسعه به صورت کارآمد و پایدار در آینده انجام خواهد شد.»

شرکت ترمینال‌های اِی پی مولر (APM Terminals) ده سال پیش ۵۰۰ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری در توسعه ترمینال جدید صرف کرد که در ۸۶ هکتار زمین با عمق ۳۲۸۰ فوت اسکله در اعماق دریا ساخته شده بود. این پروژه شامل برنامه‌هایی برای توسعه آینده بود که در آن ترمینال و عملیات مربوط به آن با وسعت ۱۸۰ هکتار به بیش از ۹۰۰۰ فوت اسکله نیاز داشت.

سایر شرکت‌های حمل‌ونقل

علاوه بر مرسک، شرکت‌های حمل و نقل دیگری نیز از این ترمینال استفاده می‌کنند که عبارتند از: MSC (شرکت کشتیرانی مدیترانه، دومین شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی جهان از لحاظ ظرفیت کانتینر)، ONE (شرکت کشتیرانی ژاپنی اوشن نتورک اکسپرس)، Hapag (شرکت ترابری دریایی هاپاگ لوید) و COSCO (شرکت دولتی حمل و نقل چین) که سال گذشته اولین کشتی خود را به ترمینال فرستادند.

این ترمینال، هنگامی که افتتاح شد، با توجه به اینکه یکی از پیشرفته‌ترین ترمینال‌های اتوماتیک جهان و یکی از حساس‌ترین ترمینال‌های زیست محیطی بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش APM حدود ۸۰ درصد از عملیات جرثقیل در این ترمینال به صورت خودکار انجام می‌شود و عملیات دیگر به صورت دستی از راه دور انجام می‌شود. همچنین، تمام انرژی مورد نیاز برای این ترمینال، از توربین‌های بادی تأمین می‌شود. این ناوگان حمل‌و‌نقل لجستیکی، شامل ۶۲ وسیله نقلیه هدایت شونده خودکار با باتری و ۵۴ جرثقیل زیر بشکه‌ای کانتینری سوار بر ریل خودکار (RMG Crane) از نوع گنتری کرین است. همچنین، بخش جدید برای خدمات برق ساحلی نیز در دسترس خواهد بود.

در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، این ترمینال رکورد جابه‌جایی ۵۷۳۰ کانتینر بارگیری/تخلیه شده در ۲۷ ساعت از مانیل مرسک (با ظرفیت ۱۹۶۳۰ TEU به تناژ ۲۱۰ هزار dwt) را ثبت کرد که معادل ۲۱۲ جابه‌جایی پورت در ساعت (PMPH) برای کانتینر‌ها است.

اپراتور بندری A.P. Moller – Maersk قبلاً با دو پروژه دیگر در محل نزدیک به ترمینال فعلی قرارداد بسته بود. برای این منظور، زمینی به مساحت ۱۸.۵ هکتار اجاره شده و سال آینده برای تأسیسات کراس داک و سردخانه بهره‌برداری خواهد شد.

این تسهیلات، خدمات قابل ارائه در اسکله را برای توسعه قابلیت‌های Maersk در خط کشتیرانی فراهم می‌کند. همچنین، Star Container Services، یکی دیگر از شرکت‌های تابعه Maersk، ۱۶ هکتار دیگر از زمین را برای ذخیره‌سازی قسمت‌های خالی استفاده خواهد کرد.

سعی در توسعه توسط شرکت پایانه‌های AMP، در پی اعلام شرکت‌های دیگر همچون Hutchison Ports و TIL برای گسترش ترمینال خود و رسیدن به ظرفیت کل پنج تا شش میلیون TEU با اجرای فاز اول توسعه تا سال ۲۰۲۷ است. بندر روتردام در حال حاضر دارای ۱۴ پایانه و ۲۰ یارد انبار کانتینر است. برای آشنایی با بنادر برتر جهان کلیک نمایید.

مطالب مرتبط
۳۸ درصد واردات کانتینری آمریکا توسط چین 12 نوامبر 2023

۳۸ درصد واردات کانتینری آمریکا توسط چین

چین ۳۸ درصد واردات کانتینری آمریکا را تأمین می‌کند به گزارش بلومبرگ، در اکتبر ۲۰۲۳، واردات آمریکا از چین نسبت...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش شاخص کشتی فله‌بر و ثبات در نرخ کانتینر 23 اکتبر 2023

افزایش شاخص کشتی فله‌بر و ثبات در نرخ کانتینر

شاخص کشتی‌های فله بالا رفت، نرخ کانتینر ثابت ماند به گزارش پورت نیوز، شاخص کل هفتگی برای نرخ کشتی‌های مختلف...

اخبار بیشتر بخوانید
افزایش ۱۰ درصدی فعالیت بنادر تجاری روسیه در شش ماهه اول 17 جولای 2023

افزایش ۱۰ درصدی فعالیت بنادر تجاری روسیه در شش ماهه اول

افزایش ۱۰ درصدی فعالیت بنادر تجاری روسیه در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ بنادر قطب شمال روسیه انجام ۱۱ درصد،...

اخبار بیشتر بخوانید
راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک ایران و روسیه 18 ژوئن 2023

راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک ایران و روسیه

راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک ایران و روسیه بعد از سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به سن‌پترزبورگ روسیه،...

اخبار بیشتر بخوانید
شرکت‌های نفتکش در انتظار بازار گرم در زمستان سرد اروپا 14 نوامبر 2023

شرکت‌های نفتکش در انتظار بازار گرم در زمستان سرد اروپا

شرکت‌های نفتکش در انتظار بازار گرم در زمستان سرد اروپا به گزارش ترید ویندز؛ شرکت‌های نفتکش در سه ماهه سوم...

اخبار بیشتر بخوانید
تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید 7 فوریه 2024

تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید

تجارت خدمات چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۱۴ میلیارد دلار رسید به نقل از خبرگزاری چاینا دیلی؛ بر‌اساس گزارش منتشر...

اخبار بیشتر بخوانید